1. Най-удачно е да си закупите дизелов автомобил през зимата. Много от недостатъците на дизеловия мотор могат да се видят веднага. При минусови температури от около -10 градуса и по-студено, стартирайте двигателя и всичко става ясно. Добрият дизел ще запали веднага само с едно подгряване на подгревните свещи. Паленето при изправен дизелов двигател не се различава от стартирането на бензинов мотор.
  2. Вслушайте се в работата на двигателя. Добрият дизел работи точно, равномерно, без промяна на оборотите, без никакви странични шумове. Работата на дизеловия двигател не трябва да дразни ухото – всичко трябва да е гладко.
  3. Наблюдавайте изгорелите газове от ауспуха. От тях можете да си направите много изводи за състоянието на двигателя. Добрият дизелов мотор има почти незабележими изходящи газове. Белият пушек може да е признак за наличието на вода в цилиндрите. Има вероятност да има спукана глава, блок или издухана гарнитура. При наличието на сив пушек с тежък маслен мирис може да е признак за износен двигател. При подаването на повече газ нормално е колата малко да припуши. При задържане на газта, ако черния пушек не се изчисти е възможно лошо да имаме изгаряне на нафтата. Проблемът може да бъде или недобра центровка, пикаеща дюза, меки пружини на дюзите или най-лошия вариант – горивната помпа.
  4. При току що стартиран студен двигател извадете щеката за маслото. По принцип от отвора не трябва да духа въздух или да излизат изгорели газове. Ако се появят маслени пръски, то двигателя има най-вероятно някакъв проблем.
  5. Развийте тапата за наливане на масло в двигателя при работещ двигател. Излизането на изгорели газове или духане на маслени пръски оттам също не е признак за добрата работа на дизелов двигател.
  6. Отворете разширителния съд на антифриза при запален двигател. Подайте газ и задръжте до около 2000 оборота. Ако от казанчето излизат мухурчета, най- вероятно имате издухана гарнитура.
  7. Извадете маслената щека и огледайте цвета на маслото. Маслото на дизела винаги трябва да е черно. Наличието на бела емулсия е вероятно наличие на охладителна течност в маслото. Наличието на друг цвят освен черен е заради присъствието на присадка.
  8. Погледнете ремъците и ремъчните шайби. Не трябва да има аксиално и радиално биене. Това е лесно видимо и с просто око.
  9. Разгледайте държанието на двигателя на празен ход. Моторът трябва да е равномерен, тих и спокоен. Шумният и тракащият дизел са вече по-скоро мит.
  10. Огледайте автомобила отдолу на подемник. Огледайте картера за удари и течове. Обърнете внимание на ръжди и спукани гърнета.
  11. Изпробвайте колата на при екстремно подаване на газ. Дизела т без наличието на каквито и да е било вибрации.
  12. Задължително автомобила трябва да бъде проверен и в дизел – сервиз. Закачете го на компютър и проверете за налични грешки. Там специалист може да види обстойно как работи дизеловия двигател, кой параметри са в норма и кой не.

 

Ако спазвате тези съвети при избора на дизелов автомобил, можете да си спестите редица неприятности.

И все пак, не забравяйте:

При избора на кола и жена трябва късмет! … пък и за всичко друго.