Двигател – как да увеличим срока на експлоатацията му? Прости тайни за по-дълг живот и работа на двигателя.

/, Устройство и ремонт на автомобила/Двигател – как да увеличим срока на експлоатацията му? Прости тайни за по-дълг живот и работа на двигателя.

Двигател – как да увеличим срока на експлоатацията му? Прости тайни за по-дълг живот и работа на двигателя.

Двигател – живота и срока му на експлоатация може да се различава значително при различни собственици.  Разликата обикновено се дължи на няколко основни фактора, които не знае всеки шофьор.

В тази статия ще поговорим за факторите имащи най-сериозно въздействие върху живота и работата на двигателя. Също така знаят ли какво могат и трябва да направят автомобилистите, за да удължат живота на двигателя, колкото е възможно по-дълго.

Разработване на нов двигател или двигател след основен ремонт 

Много важно за живота на новия двигател и качеството на бъдещата му работа се предопределя от водача в началния му период. Преди всичко, това е вярно по отношение на новите автомобили.

Популярен мит, който активно се разпространява от мениджърите на автосалоните е фактът, че днес двигателят с вътрешно горене не трябва допълнително да се разработва. Аргументът им е, че съвременните двигатели са много различни от аналозите им през  миналия век, предварително са разработени и са въведени в експлоатация всички части и възли. Освен това, има поверие, че двигателя е предварително разработен в завода – производител. Моля, обърнете внимание, че ако си купите един обикновен сериен  автомобил, а не спортна кола като Ферари, Nissan GTR, Bugatti Veyron или Lamborghini, то двигателя на този автомобил не е минал предварителна разработка в заводски условия.

Целият процес в завода е преглед на самият двигател, дали са стегнати всички детайли без пускането му и проверка на силовия агрегат. В някои случаи дори и тази процедура не се спазва при слизането на двигателя от конвейра. С оглед на това става ясно, че разработката на двигателя с вътрешно горене е нужно да се направи от самия собственик след купуването на автомобила.

Важно е да се знае, че дори и нов двигател, при неправилно разработване и есплоатация може да почне да харчи масло и гориво.

Правилен подбор и своевременна смяна на масло 

Двигател на автомобил

Правилната поддръжка на силовия агрегат е един от най-ефективните начини за удължаване на работата на двигателя и да се игнорират сериозните проблеми по време на неговото действие. Тук най-важно  е да се обърне внимание на смяната на масло и маслен филтър. Избор на правилния лубрикант? Маслото трябва да е с високо качество и да отговаря на всички изисквания и препоръки на производителя на двигателя.

Успоредно с това при избора на масло трябва да се обърне внимание на сезонността. Използвайте лубрикант с вискозитет SAE отговарящ на действителните атмосферни условия. Поради тази причина, в някои случаи отделно се препоръчва допълнителна смяна на маслото в съответствие със сезона (т.нар. лятно и зимно масло).

Например, ако през лятото в региона е много горещо, а зимата е студено, през лятото използвайте всесезонно масло с индекс вискозитет 5W40 или 10W40, а с настъпването на студеното време задължително преминете към 5W30.

Смяната на маслото е необходимо в съответствие с регламента. Желателно е да се вземат под внимание индивидуалните особености на работата на превозното средство. Факт е, че при така наречените “тежки” условия на работа на двигателя изискват от водача допълнително да намали сервизния интервал.

Към тези условия спадат следните:

  1. Ако превозното средство се движи основно при градски условия при ниска скорост и обороти.
  2. Чести и кратки пътувания
  3. Двигателя, особено през зимата, не загрява правилно и не достигне работна температура.
  4. Редовно превозва товари и тегли ремарке

Поради тази причина, посоченият в техническото ръководство за ремонт и поддръжка интервал за смяна на маслото на всеки 10 или 15 хиляди км. или 12 месеца (което от двете настъпи първо) може да се считат за много осреднен показател. На практика оптималната смяна на масло и филтър трябва да е на всеки 8-9000 км. За синтетични масла е препоръчителна замяна на 7-8 хил. км. за хидрокрекинг, 6-7000. за полу-синтетични и 4-5000 за минерални моторни масла.

Ако натоварването на агрегата е постоянно и много високо, двигателят е форсиран и е с  турбо интервалите се съкращават още.

Маслото трябва да се смени и при аварийни ситуации – при смесване на маслото с антифриз.

Много е важно своевременна смяна на маслото, но и да е правилна смяната. Горещото масло трябва да се изпусне през пробката, а не чрез вакуум от гърловината за по-бърза смяна.

Напълнете прясно масло като строго следите нивото да не надвишава максимума.

Ниското или високо ниво на маслото се отразява негативно на ресурса на двигателя.

Правилно функциониране на охладителната система, електронното управление  и горивната система. 

автомобилен двигателОт ефективността на работа на различните системи зависи не само стабилната работа на двигателя, но и срока на работа на агрегата. Често се случва, че двигателя работи нормално, но проблеми настъпват в горивната система, електронния блок или охладителната система. Някои шофьори просто не забелязват проблемите, заради липса на опит, други просто игнорират проблема и отлагат диагностиката. Трябва да се знае, че всяко отклонение от нормите  трябва да се съпроводи с посещение в сервиза. В противен случай дори и малка неизправност може да доведе до сериозни щети. С други думи игнорирането  и на малки проблеми съкращават живота на агрегата.

Проблеми в охладителната система често са причина автомобилния двигател да прегрява. При това прегряването не трябва да е критично. Ако значителното повишаване на нивото на температура извежда двигателя извън строя, то малките прегрявания остават незабелязани, но също така имат вредно действие върху агрегата.

В някои случаи неправилно работещ термостат може да доведе до факта, че двигателя е винаги студен и не достига работна температура. В този случай двигателя не работи пълноценно, горивото изгаря непълноценно.

С оглед на това трябва своевременно да се заменя антифриза с нов – от 3 до 5 години , да се следи за чистотата на радиатора, да се почиства охладителната система примерно с Добавка за почистване на радиатор.   Периодично трябва да се проверява херметичността на всички тела и връзки, да се следи за  ефективността на охлаждащата перка, водната помпа и термостата.

Горивна система

Що се отнася до горивната система, трябва да се обърне специално внимание на инжекторните дюзи. Нарушения във впръскването на горивото, причинено от замърсени  и запушени дюзи може да доведе до много неприятни последици за двигателя. Дюзите трябва да се отварят и затварят своевременно, не се допуска те да текат и да се разлива гориво. В противен случай двигателят може да работи с прекъсвания, излишното гориво може да попадне в картера и да се смеси с маслото на двигателя. В резултат на това маслото губи своите свойства, частите на двигателя се износват значително по-бързо.

За да удължите живота на двигателя е необходимо периодично почистване на дюзите, а също така и компютърна диагностика. Такъв подход позволява навреме да се открият аномалии в работата на датчиците, избягване на образуване на смеси от различни течности и поддържане на дюзите в перфектно работно състояние. Демонтирането на самите дюзи понякога се оказва много трудно. Чудесна помощ тук може да ви окаже Спрей за развиване на инжектори и свещи. 

Бързо установяване и отстраняване на проблеми 

Двигател на колаПоявяването на всякакви неприсъщи звуци, удари и вибрации по време на работа на двигателя е сигнал, че могат да се появят неизправности в самия двигател или в неговото оборудване. В някои случаи проблема се решава със замяна на ролки, ремъци, тампони  и др. В други случаи са нужни диагностика и ремонт на самият двигател. При това  е важно да се знае, че скъсването на агренажния ремък или веригата веднага изважда от строя силовия агрегат.

Затова е задължително да се сменят ремъците и ролките строго по регламент, според предписанията на производителя. Също трябва да се обръща внимание  и преглежда веригата, въпреки че при нея срока за смяна е значително по-дълъг. 

Подгряване на двигателя преди пътуване, оптимален избор на шофиране и правилен избор на предавка 

ДвигателяСлед замяната на карбуратора от инжекторите ситуацията значително се промени. При инжекцията горивото се подава равномерно към цилиндрите, всички процеси се контролират от електронният блок, двигателя работи гладко, независимо от температурата на двигателя. Можем също да добавим, че с приемането на новите екологични норми и стандарти в инструкциите на съвременните автомобили се посочва, че подгряването на празен ход не е нужно. С други думи веднага след пускането на двигателя може да се осъществи движение, а той си загрява по време на шофиране. Тези препоръки са за да се пести гориво и опазване на околната среда.

До достигане на работната температура следва двигателя да не се натоварва на повече от 1/3 от максималните обороти – около 2000 до 2500 оборота в мин. Шофирането до пълното загряване трябва да е спокойно и гладко.

Сега нека да поговорим за оборотите и превключването на предавките. Никой двигател не обича нито твърде високите, нито твърде ниските обороти. Ако двигателя работи често в областта до червената зона, то тогава натоварването на всички негови компоненти ще е максимално. При ниски обороти налягането в системата на смазване е ниско и така двигателят е също под напрежение. По този начин също се намалява ресурса на вашият двигател.

За да се увеличи срока на работа на двигателя оптимално, трябва стрелката на оборотите да бъде в средната зона. Своевременно е необходимо да се превключва на необходимата предавка в зависимост от пътните условия, скоростта на движение, натоварването на двигателя и други индивидуални фактори.

Регулярна смяна на консумативи 

За да работи един двигател колкото се може по-дълго е задължителна смяната на така наречените консумативи. Те включват горивен, въздушен маслен филтър, кабели, свещи, спирачни накладки и др.

На първо място както обикновения, така и турбо двигателя се нуждае преди всичко от свеж въздух. Въздухът се явява основен компонент за гориво – въздушната смес, която изгаря в цилиндрите. За тази цел в началото на системата е монтиран въздушен филтър. Ако филтъра е замърсен, количеството на въздуха се ограничава и двигателя няма да работи нормално. Увеличава се разхода на гориво, в цилиндрите се образува нагар и др.

За да избегнете това трябва да се сменя въздушния филтър редовно по регламент.

Редовно трябва да се проверяват и сменят и свещите.

Както е известно всички проблеми в горивната система водят до нестабилна работа на двигателя. За да се избегне това задължително се подменя горивният филтър. В повечето случаи той се справя със задачата да спира евентуалните боклуци.

Хубаво е да си изградите полезен навик да не оставяте с празен резервоар, защото на дъното са най-големите мръсотии.

 

Експлоатирайте и пазете двигателя си правилно!

Оставете коментар