//Автоклиматик – устройство и принцип на работа

Автоклиматик – устройство и принцип на работа

Автоклиматик през лятото е истинско удоволствие!

Той създава комфортна температура в автомобила през горещия сезон. Също така облекчава водача и пътниците от прекомерна влага в купето, както и предотвратява запотяване на стъклата на колата. Вече в съвременните автомобили контрола на температурата в колата е като нормална опция за удобно и безаварийно шофиране. В сравнение с миналото автоклиматика вече е много по-прост по структура и принцип на работа. Системата е настроена само да охлажда въздуха, а регулирането на температурата е задължение на самия водач на превозното средство.

За комфорта при шофиране при съвременните автомобили са налице множество  модерни системи, и климатика е задължителен елемент. Неговите предимства са, че той създава комфортен микроклимат в колата и е сравнително евтин за поддържане и ремонт.

Устройство и принцип на работа на автоклиматик

По своето устройство автоклиматика не се отличава много от обикновения битов хладилник. Работата на климатика се обезпечава от  кондензатор, компресор, изсушител (приемник), магистрала с фреон, изпарител, датчик за температура и за налягане, филтър на купето и контролен панел.

Автоклиматик устройство

Принцип на действие на автоклиматик

Функционирането на един автоклиматик се осъществява накратко така:

Компресора под високото налягане отвежда хладилният агент/фреона/ в кондензатора, където по законите на физиката газообразния фреон се превръща в течен. След това той отива в изсушителя, който премахва излишната влага и предпазва от замърсяване и след това в изпарителя на климатика. При това течния хладилен агент минава през разширителен клапан и под влиянието на ниско налягане се превръща отново в газ. На финалния етап изпарителя поглъща остатъка от топлината на фреона и го праща през филтъра на купето в автомобила.

Как да си осигурим дългосрочна работа на нашия автоклиматик?

Трябва да полагаме грижи за климатика, за да може да ни служи по-дълго време. Затова даже и през зимата е нужно да се включва поне за 15-20 мин. Това ще позволи на маслото, което циркулира в системата да смазва компресора и тръбите.

Освен това е необходимо поне един път в годината да се почиства автоклиматика и това е най-удачно да се случи преди лятото. Това включва смяна на филтъра на купето, антибактериално почистване и отстраняване на неприятните миризми – това можете да направите с Чистител на изпарителя на Нормфест и почистване на самите вентилационни клапи и тръби с Чистител на вентилация Нормфест. Така системата ще работи по-добре, няма да прегрее, ще използва по-малко гориво и ще ни служи по-дълго.

Можете да направите и самопочистване като сложите един Спрей чистител климатик да пръска в областта на филтъра на купето в продължение на 10 мин. при работещ двигател.

В допълнение към това трябва да се обърне внимание и да се почиства и радиатора. Почистването със собствени ръце е сложен процес и не всеки може да се справи с това. Самият радиатор се чисти значително лесно, трябва да се измие с мека гъба, но е нужно да се сваля бронята. Необходимо е да се знае, че радиатора не се мие под налягане, тъй като можете да нараните тънките му пластини.

Зареждане на автоклиматик

Климатика се зарежда и допълва с фреон  R-12 и R-134. Разликата между тях е достатъчно голяма. Първият е по-евтин и се използва с минерално масло. Вторият е по-скъп и се използва със синтетично масло. Фреон R-12 обикновено се зарежда в автоклиматици преди 1992 г., всички останали са с R-134, така че не трябва да избираме между тях. Двата типа фреон не могат да бъдат смесвани, защото веднага може да се повреди системата.

За да установите какъв е фреона във вашия автоклиматик трябва да видите какво пише на табелката на компресора. Грижата за цялата система на климатика на автомобила е нелека задача, затова е по-добре да се обърнете към професионалисти.

Оставете коментар